Mnohomiliardová investícia sa mala vrátiť v podobe prepojenia rušnej
vodnej cesty a prostredia vhodného na rekreáciu, sľubovali spracovatelia
štúdie uskutočniteľnosti. Faktické zrušenie projektu, ktorému však
napriek čulému plánovaniu neverila verejnosť ani odborníci, teraz
potešil množstvo samospráv na plánovanej trase.
"Že je projekt D–O–L (kanál Dunaj–Odra–Labe) ako celok nereálny, bolo
snáď každému jasné. Pre nás je však zásadné, či a ako bude pokračovať
aj dielčí projekt splavnenia Odry," povedal pre MF DNES starosta
Bohumína Petr Vícha. Podľa neho je dôležitá vládna dohoda, ktorá by mala
zabezpečiť, že sa stavba vyhne cenným lokalitám meandrov Odry na
poľskej strane, a tým sa projekt odsunie z územného plánu mesta.
Kanál mal najbližšie k realizácii počas pôsobenia predchádzajúceho
kabinetu, keď ministerstvo dopravy nechalo spracovať štúdiu
uskutočniteľnosti, podľa ktorej sa výstavba mala Česku ekonomicky
vyplatiť. Ako príliš riziková vypadla z projektu vetva spájajúca Labe s
Moravou. Tým sa predpokladané náklady mali znížiť z 582 miliárd Kč
(23,65 miliardy eur) na 281 miliárd Kč.
Napriek väčšinovému názoru, že v situácii, keď Česku chýba dokončenie
chrbtovej diaľničnej siete a začína mu odchádzať vlak aj v príprave
vysokorýchlostnej železnice, k výstavbe ďalšieho projektu za stovky
miliárd korún nikdy nedôjde, samotné plánovanie komplikovalo život
veľkému počtu ľudí. "Územná rezerva nás dlhodobo obmedzuje, najmä pri rekonštrukcii inžinierskych sietí," povedal starosta Lipníka Miloslav Přikryl.
Nie všetky mestá na plánovanej trase kanála však boli proti plánu na
jeho výstavbu. Príkladom je Přerov, kde mal vzniknúť prístav a kde
radnica v roku 2019 projekt podporila. Aj dnes, keď vláda v programovom
vyhlásení deklaruje ukončenie projektu, má svojich stúpencov. "Verím, že vláda chce zrušiť územnú ochranu, ale v skutočnosti k tomu nikdy nedôjde," povedal pre MF DNES predseda Asociácie D-O-L Jan Skalický.
Podľa neho sa práve teraz, v čase rusko-ukrajinského konfliktu, ukazuje,
aká je stabilná vodná cesta pre Česko dôležitá. Konkrétne by sa mohla
využiť na prepravu skvapalneného zemného plynu (LNG) ako náhrada za
ruský plyn.
Podľa ministerstva dopravy je však na to dostatočná už existujúca labská
vetva. Ďalšou možnosťou je podľa hovorcu ministerstva Martina Brychtu
preprava po železnici, aj keď to znamená nakúpenie nových vozňov, ktoré
by toho boli schopné.